تنظیم موتورخانه شوفاژ

Rate this item
(1 Vote)

وقتی سیستم گرمایش “گرم نمیکند”، رفع عیب آن هم هنر است و هم علم.فرض کنیم شما در خصوص هواگیری سیستم هر کاری از دستتان برمی آمده انجام داده اید.همچنین منبع انبساط را هم برای اطمینان ار عدم گرفتگی بررسی کرده اید،ولی مشکل هنوز باقی است.

“گرم نکردن” یک سیستم گرمایش آبی اغلب نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی است.در چنین موردی سوال کلیدی که باید از مشتری پرسید این است:”آیا سرد شدن سیستم ناگهان اتفاق افتاده یا به تدریج؟”پاسخ این سوال این سوال در رفع مشکل بسیار مهم است.

تنظیم موتورخانه شوفاژ


اگر”گرم کردن”ناگهان متوقف شده است،بهترین کار این است که در میان دستگاهها و اجزاء مکانیکی سیستم دنبال عیب بگردید؛مثل خرابی پمپ ،بسته بودن شیر وغیره.برای بررسی اجزاء سیستم راههای زیادی وجود دارد،ولی فعلا بیایید فرض کنیم همه بررسی شده وبدون عیبند.

نشانه دیگر این است که اتاق به تدریج از یک طرف سرد وسردتر شده باشد؛یعنی طبق اظهار مشتری سراسر رادیاتور گرم بوده اما به تدریج از یک طرف شروع به سرد شدن کرده وحالا فقط بخش کوچکی از طرف رادیاتور گرم باشد.در چنین موردی قبل از هرچیز رادیاتور را هواگیری کنید.. هرگاه

سیستم تأسیسات ساختمان به‌‌خوبی کار کند ولی رادیاتورها گرم نباشند، نشان دهندهٔ هوا گرفتن رادیاتورها می‌باشد.


۲. با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص پیچ انتهای رادیاتور را کمی باز کرده به‌طوری که خارج شدن آب به‌صورت فشرده که باعث خیس شدن اطراف گردد جلوگیری می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً هوای داخل رادیاتور به‌طور آهسته خارج گردد.


۳. با مشاهدهٔ اولین مرحله خروج آب از رادیاتور نبایستی به این اشتباه بیفتیم که هوای داخل آن کاملاً تخلیه شده است بلکه بایستی چندین مرحله آب از رادیاتور خارج گردد تا کاملاً هوای مابین رادیاتور تخلیه گردد.


۴. برای جلوگیری از ریزش آب به کف ساختمان یا احیاناً فرش منزل تشتی را زیر پیچ مخصوص قرار داده تا آب‌های تخلیه شده درون آن بریزد.


۵. بعد از اطمینان از خارج شدن تمامی هوای داخل رادیاتور پیچ آن را محکم ببندید.

اگر مشکل برطرف نشدحتما چیزی موجب کندی جریان آب گرم در رادیاتور شده است؛جرم وکثافت اعم از شن وقطعات آهن زنگ زده می توانند عامل این گرفتگی باشند.چون شیرها و زانوهای کوچک اجرام وکثافت را در خود نگه می دارند،معمولا با بررسی وتمییز کردن آنها می توان مشکل را رفع نمود.

شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترل

صافیY شکل نیز جزو اولین جاهایی است که باید مورد بازبینی قرارگیرد.اگر شما عادت ندارید که در سیستم لوله کشی صافیY شکل نصب کنید،خودتان راعادت دهید!این صافی ارزان قیمت،قابل اطمینان،و ساده ترین راه برای به دام انداختن جرمها وکثافات وخارج کردن آنها از سیستم است.دومین

جایی که باید از نظر گرفتگی مورد بررسی قرار گیرد پره پمپ است.

رسوبات وگاهی کثافات مانع چرخیدن پره پمپ می شوند.البته بعید است که در چنین صورتی متوجه موضوع نشویم چون نچرخیدن پره سبب شکستن کوپلینگ پمپ می شود که صدای تلق تلق آن مارا از وجود اشکال با خبر می کند.دلمه (Crud) لغتی است که به عامل گرفتگی سیستم اطلاق

می شود.البته تکنیسینهای تاسیسات برای این عامل لغات واصطلاحات خاص خود را دارند،ولی ما به آن دلمه می گوییم.دلمه در سیستمهای آبی ممکن است ناشی از دو عامل باشد؛آب واجزاء سیستم.

مهمترین عامل ورود دلمه به سیستم؛خودآب است.آبی که سیستم از آن پر میشود اغلب حاوی مواد نامحلول معدنی است،وحتی بدتر از آن ممکن است گل آلوده باشد.این مواد معلق هرجا که سرعت جریان آب نسبتا کم شود رسوب می کنند؛

معمولا درون دیگ آبگرم شوفاژ اگر گردش آب در سیستم متناوب باشد،موادمعلق در نقاط سطح پایین سیستم لوله کشی می نشینند.از سوی دیگر موادمعدنی موجود در آب در شرایطی که سرعت جریات آب کم ودمای آن بالا باشداز حالت معلول خارج می شوند.وباز،دیگ شوفاژ اولین جایی است

که این مواد در آن رسوب میکنند و به رغم آنچه ادعا می شود این امر در داخل دیگهای با کویل مسی یا فولادی نیز اتفاق می افتد؛هنگامی که سرعت جریان آب از درون مبدل حرارتی دیگ کمتر از طرح باشد.

هردو نوع دلمه باید هرچه زودتر از سیستم خارج شوند تا به دیگ صدمه ای نرسد.خوشبختانه،وقتی دلمه در مبدل حرارتی دیگ رسوب می کند،معمولا با ایجاد سروصدا وتکان و لرزش در دیگ و کف موتورخانه،حضور خود را اعلام می دارد.روش تمییز کردن دیگ از دلمه به مبدل و نوع آن بستگی

دارد.نوع دیگر دلمه توسط خود اجزاء سیستم ایجاد می شود.معنی اش این است که سیستم به تدیج خودش را می خورد ونابود می کند.

این فرآیندخوردگی سیستم زمانی تسریع وتشدید می شود که سطحph آب از حدود مجاز آن خارج گردد،یا اجزاء سیستم تاب متفاوت در برابر مواد شیمیایی اضافه شده به آب را نداشته باشند.اما در بسیاری از موارد،دلمه نتیجه سالها خوردگی آرام وپنهان سیستم است.باید به خاطر داشت که در

صورت آب بندی خوب و کامل سیستم حلقوی بسته(closed Loop)،خوردگی احتمالا بروز نخواهد کرد.

در یک سیستم حلقوی بسته که بدون نشت باشد،خوردگی (اکسیداسیون)پس از رسیدن سیستم به تعادل متوقف می شود.این نوع دلمه مسبب اکثر گرفتگی های سیستم و”گرم نکردن”آن است.ممکن است به تدریج آب در رادیاتوره کم وکم تر شده ونتیجتا گرمادهی آنها نیز به همان نسبت

کاهش یابد تا وقتی که سروصدای ساکنین ساختمان بلند شود؛این اغلب در شروع فصل سرد یا بلافاصله بعد از تنظیم مجدد کنترل کننده دمای آب اتفاق می افتد.معمولا این مشکل در طبقه پایین ساختمان وانتهای حلقه گرمایش پیش می آید.

اگر شما به وجود دلمه در سیستم مشکوکید،اختلاف دمای لوله های رفت وبرگشت را در ناحیه ای که مشکل”گرم نکردن”در آن بروز کرده،مورد بررسی قراردهید.در بیشتر سیستمای جدید گرمایش آبی در آمریکای شمالی،بیشترین اختلاف دمای مورد انتظار بین لوله های رفت و

برگشت۳۰F۰(۱۶/۷C۰) است.

اما خیلی از طراحان هنوز اختلاف دمای۲۰۰F(11/1۰C) را معقول می دانند.اگر اختلاف دما بیشتر از طرح بوده وشما خاطر جمع شدید که هیچ یک از اجزاء سیستم عیبی که موجب کندی جریان شود ندارند؛باید دنبال گرفتگی ناشی از دلمه در جریان آب بگردید.

گاهی برای خارج کردن دلمه،تخلیه کامل سیستم بهترین راه نیست.می توان دلمه را با افزایش جریان در قسمت گرفته سیستم،به سمت یکی از نقاط پایینی سیستم هدایت و از آنجا تخلیه کرد.بعد با سایر حلقه های سیستم را بست و حلقه گرفته را مورد بررسی قرارداد.اگر بازهم گرفته بود، باید از

مواد باز کننده شیمیایی استفاده کرد.

در این صورت باید با شرکتها یا افراد آگاه از تاثیرات اینگونه مواد مشورت کرد با استفاده از وسایل جلوگیری از جریان معکوس  باید دقت نمود که این مواد شیمیایی سمی وارد لوله های آب آشامیدنی نشوند.

همچنین باید قبلا اطمینان حاصل کرد که ریختن محلول شیمیایی سمی به داخل سیستم فاضلاب (شهری) منع قانونی نداشته باشد.البته این اقدامات احتیاطی در مورد همه سیستمهای آبی حاوی مواد شیمیایی باید اعمال شوند.آب سیستم پس از چندهفته خنثی می شود و چنانچه آب تازه ای

به سیستم وارد نشود(یعنی سیستم نشتی نداشته باشد و از طریق شیر اطمینان هم آبی خارج نشود)،ندرتا به اضافه کردن مواد شیمیایی تازه نیاز خواهد بود.

عملیات تمییزکاری سیستم بطور خلاصه بدین صورت است که؛ ابتدا ماده شیمیایی تمییزکننده به سیستم اضافه شده و دلمه با آب پرفشار از سیستم شسته می شود وبعد آب تازه به سیستم وارد می گردد.

تنظیم موتورخانه شوفاژ
تنظیم موتورخانه شوفاژ



این آب قبلا آزمایش شده و ماده شیمیایی ضد خوردگی به میزان صحیح به آن اضافه می شود موتورخانه .بعضی از این مواد شیمیایی طوری ساخته شده اند که جدار داخلی لوله را پوشش می دهند.شخص یا شرکتی را که در مورد استفاده از ماده شیمیایی طرف مشاوره قرار می دهید ؛در مورد

چگونگی آزمایش آب واضافه کردن میزان صحیح ماده شیمیایی شما را راهنمایی خواهد کرد.

برای جلوگیری از تشکیل دلمه در سیستم باید آن را از آب تمییز وغیر خورنده یا محلولهای ناقل حرارت مورد تایید برای سیستمهای آبی(از قبیل گلایکول)پر کنید.باید اطمینان حاصل کنید که سیستم هیچگونه نشتی که مستلزم ورود آب تازه به سیستم باشد،تغذیه کننده های آب سیستم را بررسی

کنید یک صافیYشکل که به راحتی قابل تمیز شدن باشد در بالا دست دیگ شوفاژ و پمپ سیرکولاتور نصب کنید.

همچنین نصب یک فیلتر میکرونی نوع کارتریج را جهت صاف کردن هر چه بهتر آب مورد ملاحظه قرار دهید.برنامه ای را برای برسی و مراقبت منظم سیستم از نظر میزان ماده شیمیایی محلول در آب؛منظور کنید.همچنین فیلترها وصافیها را نیز در زمانهای مشخص مورد بازبینی قرار دهید.

در لوله کشی به روش سنتی با استفاده از شبکه موازی لوله سرد و گرم در طول مسیر مورد نیاز حرکت نموده و در نقاط مصرف از شبکه انشعاب گرفته می شود

تنظیم موتورخانه شوفاژ

تکنوفن