Rate this item
(1 Vote)
علت خراب شدن شوفاژ علت خراب شدن شوفاژ وقتی سیستم گرمایش “گرم نمیکند”، رفع عیب آن هم هنر است و هم علم.فرض کنیم شما در خصوص هواگیری سیستم هر کاری از دستتان برمی آمده انجام داده اید.همچنین منبع انبساط را هم برای اطمینان ار عدم گرفتگی بررسی کرده اید،ولی مشکل هنوز باقی است.“گرم نکردن” یک سیستم گرمایش آبی اغلب نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی است.در چنین موردی سوال کلیدی که باید از مشتری پرسید این است:”آیا سرد شدن سیستم ناگهان اتفاق افتاده یا به تدریج؟”پاسخ این سوال این سوال در رفع مشکل بسیار مهم است.اگر”گرم کردن”ناگهان متوقف شده است،بهترین کار این است که در میان دستگاهها و اجزاء مکانیکی سیستم دنبال عیب بگردید؛مثل خرابی پمپ ،بسته بودن شیر وغیره.برای بررسی اجزاء سیستم راههای زیادی وجود دارد،ولی فعلا بیایید فرض کنیم همه بررسی شده وبدون عیبند. علت خراب شدن شوفاژ نشانه دیگر این است که اتاق به تدریج از یک طرف سرد وسردتر شده باشد؛یعنی طبق اظهار مشتری سراسر رادیاتور گرم بوده اما به تدریج از یک طرف شروع به سرد شدن کرده وحالا فقط بخش کوچکی از طرف رادیاتور گرم باشد.در چنین موردی قبل از هرچیز رادیاتور را هواگیری کنید. هرگاه سیستم تأسیسات ساختمان موتورخانه به‌‌خوبی کار کند ولی رادیاتورها گرم نباشند، نشان دهندهٔ هوا گرفتن رادیاتورها می‌باشد. ۲. با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص پیچ انتهای رادیاتور را کمی باز کرده به‌طوری که خارج شدن آب به‌صورت فشرده که باعث خیس شدن اطراف گردد جلوگیری می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً هوای داخل رادیاتور به‌طور آهسته خارج گردد. ۳. با مشاهدهٔ اولین مرحله خروج آب از رادیاتور نبایستی به این اشتباه بیفتیم که هوای داخل آن کاملاً تخلیه شده است بلکه بایستی چندین مرحله آب از رادیاتور خارج گردد تا کاملاً هوای مابین رادیاتور تخلیه گردد. ۴. برای جلوگیری از ریزش آب به کف ساختمان یا احیاناً فرش منزل تشتی را زیر پیچ مخصوص قرار داده تا آب‌های تخلیه شده درون آن بریزد. ۵. بعد از اطمینان از خارج شدن تمامی هوای داخل رادیاتور پیچ آن را محکم ببندید.اگر مشکل برطرف نشدحتما چیزی موجب کندی جریان آب گرم در رادیاتور شده است؛جرم وکثافت اعم از شن وقطعات آهن زنگ زده می توانند عامل این گرفتگی باشند.چون شیرها و زانوهای کوچک اجرام وکثافت را در خود نگه می دارند،معمولا با بررسی وتمییز کردن آنها می توان مشکل را رفع نمود. علت خراب شدن شوفاژ علت خراب شدن شوفاژ شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترلصافیY شکل نیز جزو اولین جاهایی است که باید مورد بازبینی قرارگیرد.اگر شما عادت ندارید که در سیستم لوله کشی صافیY شکل نصب کنید،خودتان راعادت دهید!این صافی ارزان قیمت،قابل اطمینان،و ساده ترین راه برای به دام انداختن جرمها وکثافات وخارج کردن آنها از سیستم است.دومین جایی که باید از نظر گرفتگی مورد بررسی قرار گیرد پره پمپ است.رسوبات وگاهی کثافات مانع چرخیدن پره پمپ می شوند.البته بعید است که در چنین صورتی متوجه موضوع نشویم چون نچرخیدن پره سبب شکستن کوپلینگ پمپ می شود که صدای تلق تلق آن مارا از وجود اشکال با خبر می کند.دلمه (Crud) لغتی است که به عامل گرفتگی سیستم اطلاق می شود.البته تکنیسینهای تاسیسات…
Saturday, 25 November 2017 11:04

سرویس موتورخانه در ونک

Written by

سرویس موتورخانه در ونک

در مجموع هر محصول یا سیستمی مزایا و معایب و همچنین شرایط خاص استفاده خود را دارد لذا اینکه تصور کنیم موتورخانه کلآ دارای نقاط ضعف و فاقد مزیت یا برعکس سرشار از نقاط مثبت است، تصور اشتباهی است. این موضوع درباره پکیج یا هر دستگاه گرمایشی و سرمایشی دیگر نیز صدق می کند.

با توجه به طرح موضوعاتی یکسویه در بعضی از رسانه ها در تایید یا رد سیستم پکیج یا موتورخانه بدون رعایت اخلاق حرفه ای در اطلاع رسانی به مخاطبین، در این مقاله سعی بر آن بوده دو سیستم مورد نظر از دیدگاه “مصرف انرژی و ایمنی ساکنین ساختمان ها در برابر حوادث گاز گرفتگی” بصورت کاربردی و تجربی با یکدیگر مقایسه شوند.

سرویس موتورخانه در ونک

در ابتدا تاکید می شود در این تحلیل، وضعیت موتورخانه‌های سنتی موجود در کشور مورد بحث و مقایسه است، نه موتورخانه های جدید با راندمان بالا.

بخش اول: مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه های مرکزی
۱– سیستم های دارای مخزن از مزیت داشتن حجم مشخصی آب گرم برای زمان قطع برق برخوردارند.اینکه این امتیاز تا چه حد برای ساکنین ساختمان ها ارزشمند است، در فرایند تصمیم گیری و انتخاب آنها موثر خواهد بود. لذا در زمان انتخاب پکیج نیز مشتری می تواند مدل پکیجی را انتخاب نماید که منبع ذخیره ی آب گرم هم دارد اما به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، انتخاب همچین پکیجی توصیه نمی شود.
• بر اساس نتایج یک تحقیق معتبر در چند سال قبل در شهر ساری، میزان انرژی لازم برای گرم نگه داشتن مخازن آب گرم شامل موتورخانه ها و آبگرمکن های مخزنی در ساعات غیر مفید شبانه، معادل انرژی مورد استفاده برای یک شهر ۱۵ هزار نفری است! اگر سیستم فقط در زمان مورد نیاز،آب گرم فوری را تامین کند، دیگر چه نیازی به مخزن ذخیره آب گرم احساس می شود؟ آیا مخزن ذخیره آب گرم آبگرمکن مخزنی یا موتورخانه مزیت آنها به حساب می آید؟ تکنولوژی در خدمت بشریت است تا نیازهای ما را برطرف کند و آن تکنولوژی جایگذین سیستم های تامین آب گرم فوری هستند.
۲– با توجه به گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از ۵ هزار ساختمان مجهز به سیستم موتورخانه مرکزی، مصرف سالیانه ساختمان های مسکونی مجهز به موتورخانه با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع (ساختمان ۵ طبقه شامل ۱۰ واحد حدودا” ۱۰۰ متری) بالغ بر ۳۵ هزار متر مکعب است این یعنی سرانه ی گاز مصرفی هر واحد در سال ۳۵۰۰ متر مکعب خواهد بود. درحالیکه سرانه گاز مصرفی در واحدهای مسکونی –با کیفیت ساخت و اقلیم مشابه- مجهز به پکیج حدود ۱۰۰۰ متر مکعب مقدار کمتری است. بنابراین پکیج نسبت به موتورخانه مزیت صرفه‌جویی گاز را داراست. راندمان پکیج ها بر اساس استاندارد برچسب انرژی آنها، عمدتان بالای ۸۰درصد و حتی بالاتر از ۹۰درصد است.
۳– علل و عوامل تاثیرگذار بر راندمان پایین “سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه های موجود” که مطابق گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور حدود ۵۵درصد اعلام شده، کاملآ مشخص و در دسترس است. نکته اصلی و مهم قابل توجه در این زمینه این است که موتورخانه یک قطعه یا یک محصول نیست بلکه یک سیستم و مجموعه است که از اجزا و قطعات متعدد تشکیل یافته که بر راندمان کل سیستم تاثیرگذار است. هرچند ممکن است راندمان هریک از اجزاء موتورخانه بصورت مجزا ۸۰ درصد یا بالاتر اعلام شود اما طراحی و اجرای کل موتورخانه و منبع دوجداره، لوله کشی ساختمان، وضعیت عایق بندی منبع ذخیره آب گرم و لوله های رفت و برگشت، مکش دودکش و تهویه هوا و … راندمان کل را تعیین می کند. دلایل اصلی راندمان پایین موتورخانه های موجود در کشور عبارتند از:
• عدم طراحی و اجرای مناسب کل سیستم بر اساس محاسبات فنی مهندسی
• عدم انطباق درست ظرفیت حرارتی موتور‌خانه با بار حرارتی کل ساختمان
• عدم تناسب صحیح ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل
• استفاده از دیگ چدنی به عنوان مبدل حرارتی
• عدم تنظیم دقیق مشعل و در برخی موارد پایین بودن راندمان مشعل و دیگ
• عدم عایق‌بندی صحیح منبع آب گرم داخل موتورخانه، منبع انبساط روی پشت بام، لوله های رفت و برگشت شوفاژ ها و لوله های آب گرم بهداشتی
• عدم استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته مثل مبدل های صفحه ای برای تامین آب گرم فوری و به کار گیری مخازن بزرگ ذخیره آب گرم
• رسوب گیری زیاد در داخل پره‌های دیگ و منبع آب گرم که بخش زیادی از آن به دلیل وجود املاح در آب است.
• نامناسب بودن دودکش و تهویه هوای لازم برای احتراق
• عدم بکارگیری یا عدم اجرای مناسب سیستم مدیریت هوشمند موتورخانه (BMS) و در بعضی موارد خارج کردن ترموستات ها از حالت هوشمند و اتوماتیک به حالت دستی توسط اوپراتورها یا کاربران و درنتیجه عدم تنظیم صحیح و دقیق ترموستات
• فاصله ی زیاد منبع آب گرم از مصرف کنندگان
• عدم امکان تنظیم دماهای مناسب برای آب گرم مصرفی و گرمایش به صورت مجزا
• عدم قابلیت تنظیم درجه ای توان کارکرد مشعل متناسب با نیاز که البته در فناوری های جدید سیستم ماژول شعله وجود دارد که خود مزیت بسیار بزرگی برای کاهش مصرف گاز به حساب می آید.
• لزوم راه اندازی سیستم گرمایش سالانه با اولین درخواست (سکونت اولین خانواده در یکی از واحد های مسکونی ساختمان های نوساز و اولین خانواده ای که احساس سرما کند)
• عامل فرهنگی یا روانی: چرا من باید صرفه جویی کنم ولی هزینه مصرف بالای بقیه را پرداخت کنم؟ (عدم مدیریت مصرف انرژی توسط خانواده ها)
• عدم وجود سامانه ای دقیق و قابل اعتماد برای تعیین سهم مصرفی هر واحد مسکونی برای تقسیم شارژ
۴– نکته مهم دیگر اینکه، راندمان بالا در یک سیستم حرارتی یعنی رده بالاتر در برچسب انرژی، و در واقع مصرف کمتر انرژی که از طرفی محصولات احتراق که از طریق دودکش ها وارد هوای شهرها و محیط زیست می شود، از میزان کمتر آلایندگی و گازهای مخرب برخوردار است. مطمئنن این ادعا صحت دارد که بخش زیادی از آلودگی هوای شهرها در ماههای سرد سال، نتیجه ی سیستم های حرارتی با راندمان پایین و پرمصرف ساختمان ها است. بر اساس یک پروژه ی مطالعاتی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، میزان گازهای آلاینده خروجی از دودکش موتورخانه ی یک ساختمان ۱۰ طبقه، معادل آلودگی ۱۲ تا ۱۴ خودروی سواری است که تمام وقت در سطح شهر در حال تردد هستند. به همین دلیل است که روی طرح بازدید و معاینه فنی موتورخانه ها تاکید فراوان می شود.
۵– علت گرایش زیاد مردم در چند سال گذشته و به خصوص بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها به پکیج و تقریبا کنار گذاشتن موتورخانه های سنتی در غالب ساخت و سازهای جدید بدون تردید موضوع “مدیریت و هزینه انرژی و رفاه” بوده است.
۶– تکنولوژی های روز دنیا در دیگ و مشعل یعنی موتورخانه های مدرن (پکیج های چگالشی) بسیار مناسب هستند و کاملآ توصیه می شوند. در حال حاضر برخی شرکتها، این تکنولوژی را وارد کرده اند و حداکثر ظرف ۵ سال آینده، موتورخانه های مدرن تولیدی در داخل کشور با دیگ و مشعل های بسیار پیشرفته (پکیج های چگالشی قدرتمند مرکزی)، بسیار کم مصرف و کم جا در ساختمان های بزرگ، برج ها، هتل ها، بیمارستان ها، ساختمان های اداری و تجاری و … جایگزین سیستم های موتورخانه های سنتی موجود و همچنین در ساختمان های با تعداد واحد مسکونی زیاد، جایگزین پکیج های مستقل آپارتمانی خواهند شد.

سرویس موتورخانه در ونک

بخش دوم: مقایسه ایمنی پکیج و موتورخانه مرکزی از لحاظ خطر حوادث گازگرفتگی

 

سرویس موتورخانه در ونک
سرویس موتورخانه در ونک


۷– برخی از مدافعین سیستم موتورخانه و به نوعی منتقدین پکیج، هشدار می دهند که حذف موتورخانه و ترویج پکیج ها، خطر حوادث گازگرفتگی را افزایش می دهد اما مطابق گزارش کارشناسان آتش نشانی، شرکت گاز و … علت بیش از ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی، مشکل دودکش ساختمان

هاست. تصور اینکه در ساختمان های مجهز به سیستم حرارت مرکزی، حادثه ی گازگرفتگی رخ نمی دهد یک فرض کاملا اشتباه است. اما مشکل از سیستم دیگ و مشعل و … نیست، مشکل در مکش دودکش موتورخانه، نحوه اجرای مناسب دودکش و اتصال و درزبندی قطعات دودکش داخل دیوار

در زمان ساخت و ساز و همچنین مشکل در ورود هوای تازه به موتورخانه و تهویه هواست که درصورت مختل شدن هریک به علت ظرفیت بالای مشعل موتورخانه (معادل ظرفیت چند دستگاه پکیج)، خطر گازگرفتگی بسیار بیشتر و شدیدتر خواهد بود. با نشت گاز مونواکسید کربن از طریق رایزرها و راه

پله ها به داخل واحدهای مسکونی، نشت گاز از ترک های دیواری که دودکش موتورخانه از آن عبور کرده و دودکش عایق بندی مناسبی نگردیده و یا دچار ترک و شکستگی شده است، گازگرفتگی گروهی و مرگ خاموش رخ می‌دهد.

۸–نصب هر نوع پکیج در واحدهای مسکونی با زیربنای کم (مطابق مبحث ۱۷، واحدهای با مساحت زیر ۶۰ متر) مجاز نیست. در این واحدها نصب سیستم های درون سوز یا با محفظه احتراق باز که اکسیژن محل نصب را مصرف میکنند (شامل آبگرمکن، پکیج و بخاری معمولی) ممنوع است و به

جای آن استفاده از سیستم های حرارتی که بدلیل داشتن دودکش دوجداره و محفظه احتراق بسته ، هوای مورد نیاز برای احتراق را از محیط باز بیرون ساختمان تامین می کنند الزامی می باشد.

هرچند در بناهایی با متراژ بالا مانند هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها، ساختمان ها و برج هایی با مساحت بالا بهترین و مطمئن ترین گذینه، موتورخانه های مرکزی هستند که البته نیاز به طراحی و اجرای مناسب و دقیقی دارند. شرکت ارکان ارزش با انجام پروژه های تاسیساتی مهم و بزرگی مثل

بیمارستان ها، سالن های سینما، مجتمع های تجاری و … موفق گردیده است بالاترین راندمان موجود در سیستم های موتورخانه ای در سطح کشور را در پروژه هایی مثل مجتمع پردیس پارک ملت طراحی و پیاده سازی نماید.

سرویس موتورخانه در ونک

Rate this item
(1 Vote)
معاینه فنی موتورخانه چیست معاینه فنی موتورخانه چیست در این مقاله سعی برآن داریم تا با اطلاع از اطلاعات روز دنیا شمارا با معاینه وراهکارهای بهینه سازی موتورخانه آشنا کنیم لطفا با ما در این زمینه همراه بمانید ./.....با تشکر از صبر و همراهی شما معاینه فنی موتورخانهبطورکلی معاینه فنی و دوره‌ای موتورخانه و تنظیم نسبت سوخت به هوای مشعلها در حدود 5% تا 10% صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. آریان‌بهسا به منظور كاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامت، ایمنی و رفاه ساكنان و در راستای صرفه‌جویی انرژی، بازرسی و معاینه فنی موتورخانه ساختمان را مطابق با استاندارد ملی ISIRI 16000 انجام می دهد. معاینه فنی به صورت دوره‌ای انجام شده و لازم است حداقل دو بار در سال انجام شود. بطورکلی معاینه فنی دوره‌ای موتورخانه مشتمل بر مراحل زیر است.· بازبینی عملكرد سیستم مولد انرژی· تهیه شناسنامه فنی موتورخانه· ارائه گزارش بازرسی و آزمون معاینه فنی دوره ای موتورخانهبازبینی عملكرد سیستم مولد انرژیاین مرحله از معاینه فنی موتورخانه شامل بررسی وضعیت کلی موتورخانه، بررسی وضعیت عمومی تجهیزات موجود در موتورخانه و بازبینی خط سوخت رسانی و به شرح زیر می‌باشد.بررسی وضعیت کلی موتورخانهبه منظور بررسی وضعیت کلی موتورخانه، مواردی چون تهویه موتورخانه (شامل تأمین هوا از فضای بسته داخلی، تامین هوا از فضای باز (بیرون) و تهویه مكانیكی)، جنس دیوار و کف، وجود كپسول آتش نشانی و یا سیستم اطفای حریق در موتورخانه، وجود كانال آب رو در كف و سیستم روشنایی مطابق با استاندارد مورد بازبینی قرار می گیرند.مطابق با استاندارد، وضعیت و نحوه استقرار دیگ و وضعیت سایر ملحقات آن در بازرسی موتورخانه مورد توجه قرار می گیرد. در این مرحله مواردی چون ابعاد و وضعیت جانمایی دیگ در موتورخانه، وضعیت دودکش، عایقکاری حرارتی دیگ، وجود لوله متعادل كننده فشار بر روی دیگ ها، عملكرد ترموستات، ظرفیت حرارتی دیگ و مشعل، وضعیت مشعل، آنالیز محصولات احتراق قبل و بعد از بهینه‌سازی، فونداسیون پمپهای زمینی و محل قرار گرفتن منبع آب گرم مصرفی مورد بازبینی قرار می گیرد.بازبینی خط سوخت رسانی بازبینی خط سوخت‌رسانی علاوه بر بهینه سازی مصرف انرژی از منظر ایمنی نیز بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله از معاینه فنی، با در نظر گرفتن نوع سوخت مصرفی، خط سوخت رسانی مورد بازرسی قرار می گیرد. در صورتیکه نوع سوخت مصرفی گازوئیل باشد، مواردی چون وضعیت مخزن گازوییل و محل قرار گرفتن آن، ایمنی و نصب صحیح شلنگ گازوییل و فیلتر سوخت و در صورتیکه نوع سوخت مصرفی گاز باشد مواردی چون بررسی خط گاز و وجود نشتی در سیستم سوخت رسانی، كیفیت سوخت، فیلتر سوخت، گاورنر فشار گاز، ایمنی و نصب صحیح شلنگ گاز، نوع، ظرفیت و عملکرد كنتور گاز و قطر لوله گاز مورد بررسی قرار می گیرد. معاینه فنی موتورخانه چیست تهیه شناسنامه فنی موتورخانه معاینه فنی موتورخانه چیست به منظور تکمیل شناسنامه فنی موتورخانه، مشخصات عمومی ساختمان و موتورخانه شامل نام و نشانی دقیق محل، تلفن تماس، تاریخ و ساعت انجام معاینه در شناسنامه فنی موتورخانه ثبت می شود. مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، گروه بندی کاربری ساختمان براساس عواملی چون نوع تداوم استفاده از…
Rate this item
(0 votes)
مقایسه گرمایش از کف با شوفاژ مقایسه قیمت اجرای سیستم گرمایش کفی با روش قدیمی شوفاژ برای یک واحد 100 تا 110 متری سیستم مدرن گرمایش از کف با لوله پنج لایه نیوپایپ = ارزانتر , سریع تر , جدیدتر , منطقیتر , به صرفه تر , جوابگوتر و بهداشتی ترمـقـایـسـه قـیـمت مقایسه گرمایش از کف با شوفاژ 1_ گرمایش کفی : با مصالح و اجناس درجه یک و مخصوص به طور خلاصه ، هزینه اجرای سیستم گرمایش کفی برای هر متر مربع انجام شده ، مبلغ 19500 تومان با اجناس و لوازم مخصوص و درجه یک (نه معمولی ) محاسبه میگردد. این مبلغ شامل کل اجناس مورد نیاز و کل اجرت نصب و راه اندازی می باشد . به صورت معمول از زیر بنای یک واحد 100 متر مربعی ، فقط 80%درصدش گرمایش از کف انجام میشود و حدودا20% درصد از بنا که فضاهایی مانند کمد دیواری ها ، زیر کابینت ها ، اطراف یخچال و .... نیاز به گرمایش کفی ندارند. کل هزینه اجرای گرمایش کفی یک واحد 100 متری : ( 80 متر مربع گرمایش کفی انجام شده * 19500 تومان = 1560000 تومان ) سیستم گرمایش از کف حدودا 30 تا 50 درصد مصرف سوخت(گاز ، گازوئیل ، برق یا....) را کاهش داده و باعث بالا رفتن عمر موتورخانه و یا پکیج میگردد مقایسه گرمایش از کف با شوفاژ، نیاز به تعمیر و نگهداری و هواگیری سالیانه ندارد ، عمر لوله های پنج۵لایه که عمده سیستم گرمایش از کف راتشکیل می دهند بالای 100 سال است . گرما در کف بهترین و بهداشتی ترین نوع گرمایش در کلیه فضاها میباشد . نیاز به شستشو سالیانه دیوار ها و پنجره ها نخواهید داشت ، در زمستان دمای کل اتاق و کف کاملا یکسان است و..... مقایسه گرمایش از کف با شوفاژ 2_ شوفاژ :هزینه های اجرای سیستم شوفاژ : الف) هزینه لوله کشی برای یک واحد 100 متر مربعی با 7 بلوک رادیاتور تقریبا مبلغ : 650000تومان ب) 100 پره رادیاتور آلومینیومی مدل معمول نیاز است ، جمعا مبلغ : 900000 تومان ج ) لوازم جانبی رادیاتور (۲ عدد شیر رفت و برگشت از جنس خوب ، درپوش ماسوره ، بست ها و پایه های رادیاتورها و ...) مبلغ : 200000 تومان د) اجرت نصب و بستن رادیاتور ها و شیر ها : مبلغ : 150000 تومان جمع کل هزینه اجرای شوفاژ برای یک واحد 100 متر مربعی 1900000 تومانمعایب سیستم شوفاژ : مصرف بالای سوخت نسبت به گرمایش کفی ، سیاه شدن دیوار ها و سقف ، سیاه شدن پرده ها و پوشش پنجره ها ، عدم رضایت ساکنین از گرمایش خوب ، اشغال شدن فضای داخلی به علت قرار گرفتن رادیاتور ها ، به هم زدن زیبایی و دکوراسیون داخلی ، نیاز به ترمیم ، تعمیر و نگهداری حداقل هر 5 سال یکبار ، رسوب گیری کل سیستم شوفاژ و موتورخانه ...... مقایسه گرمایش از کف با شوفاژ
Rate this item
(0 votes)
 سرویس ونگهداری موتورخانه با شروع فصل سرما نیاز ما به موتورخانه بیشتر می شود...به طبع مراقبت و نگهداری از آن هم بالاتر می رود پس با ما درباره نگهداری از موتورخانه هایتان همراه بمانید ...تا ما در حد تالامکان شما را با راهکارهای ان آشنا کنیم ین مسئله ضرر بسیار سنگینی به اقتصاد كشور تحمیل می كند. در این مورد که عوامل فنی و تحصیل کرده کمتر بعنوان افراد اجرایی اصلی در فعالیت های عملیاتی تاسیساتی حضور دارند عوامل بسیاری دخیل می باشد که هریک از این عوامل مانند مسائل فرهنگ کاردر میان تحصیل کردگان و عدم مهارت آموزی عملی در حین تحصیل ، باعث مشكلات در قسمت های مختلفی مثل طراحی، ساخت، نظارت، نگهداری، كیفیت مواد اولیه و… شده است . سرویس ونگهداری موتورخانه هزینه اولیه هر تجهیز و سامانه رقم قابل توجهی می باشد که تنها در صورت افزایش زمان استفاده مفید از آن این هزینه قابل توجیه اقتصادی است لذا مسئله اصلی افزایش طول عمر مفید یک سامانه می باشد. برای رفع این مشكل و افزایش عمر مفید یک سامانه تاسیساتی باید از مرحله طراحی تا اجرا و راه اندازی، پروسه نگهداری توسط گروهی متخصص طراحی ، پیاده سازی و نظارت گردد . در حال حاضر بسیاری از سامانه های تاسیساتی فعال در ساختمانهای مسکونی و حتی اداری به علت مشكلات طراحی نامتناسب و یا اجرا و راه اندازی اشتباه ، در نقطه مناسب و اصلی خود فعالیت نمی کنند. محاسبه اشتباه بار حرارتی و برودتی و یا بالا گرفتن و غیر واقعی محاسبه نمودن آن ، اغلب باعث خرید سیستمی بسیار بالاتر از نیاز واقعی ساختمان شده است که این مطلب هزینه های اضافی را در فراِیند تعمیر و نگهداری موتورخانه ها به صاحب سیستم تحمیل می نماید. همچنین در برخی اوقات وقتی که بار حرارتی و برودتی یک مجموعه مسکونی محاسبه گردید ، انتخاب یک سامانه و یا استفاده از دو سامانه موازی ولی کوچکتر از هنرهای طراحی است که در پروسه و فرآیند تعمیر و نگهداری سیستم باعث کاهش هزینه شده و بسیار به کمک می آید.همچنین شاید بسیار با این مشكل روبرو شده‌اید كه با وجود تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در یک ساختمان عمومی و اداری همچنان شرایط هوا مطبوع و قابل استفاده نمی باشد و طراحی بدون توجه به شرایط محیطی از قبیل دما، رطوبت، فشار، نور باعث فعالیت خارج از نقطه مناسب سیستم شده استو از این نظر نیز با گذشت زمان هزینه های بسیار گزافی بابت تعمیر ، نگهداری و فعالیت اینگونه سامانه ها متحمل می‌شویم. به طور علمی و عملی مسئله تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ، استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده برای انجام امور از لحظه طراحی تا پایان عمر مفید یک سامانه را شامل می شود و این برخلاف دیدگاهی افرادی است که گمان می کنند که تعمیرات و نگهداری فعالیتی است که هر فعال آچار به دست و غیر ماهری قادر به انجام آن است که متاسفانه این دیدگاه باعث اشفته بازاری در صنعت تاسیسات و تعمیر و نگهداری شده است. سرویس ونگهداری موتورخانه ۱- عمل به دستورات توصیه شده در دفترچه راهنمای هر دستگاه۲-…
Rate this item
(0 votes)
 صافی تجهیزات موتورخانه درباره صافی از اجزای موتورخانه میدانید؟ با ما همراه بمانید تا درباره تجهییزات موتورخانه و صافی به اختصار توضیح دهیم ..صافی تجهیزات موتورخانهصافی ( strainer ) خط لوله وسیله ای است که به صورت مکانیکی جامدات را از یک مایع در حال جریان جدا می کند . این مهم با استفاده از یک صفحه فلزی مش بندی ( مشبک ) و یا به صورت یک المان مشبک مخروطی سیمی صورت می گیرد . رایج ترین بازه قطر سوراخ های شبکه صافی از 1 میکرون تا 40 میکرون می باشد .صافی تجهیزات موتورخانهصافی ها در خطوط لوله به منظور حفاظت از تجهیزات مکانیکی پایین دستی مانند کندانسور - مبدل حرارتی – پمپ- کمپرسور -کنتور - نازل اسپری کننده - توربین و تله بخار از تاثیر مخرب ذرات - رسوب و زنگ آهن و دیگر ذرات ریز خارجی به کار گرفته می شودانواع صافی :مشخصا صافی ها به دو دسته صافی Y شکل و صافی جعبه دار تقسیم بندی می شوند . در حالی که تنها یک نوع صافی Y شکل وجود دارد صافی جعبه دار در چندین نوع مختلف تولید می شودصافی Y شکل و صافی جعبه دار :لوله کشی عمودی که معمولا در ورودی پمپ مشاهد می شود ملزوم به استفاده از یک صافی Y شکل یا یک صافی جعبه دار Tee شکل است . اکثر صافی های جعبه دار به منظور لوله کشی افقی و یا کمی شیب دار به کار می رود و باید توجه ویژه ای به جهت اتاقک جمع آوری ذرات شود و قسمت تخلیه حتما در زیر صافی به آن وصل شود . صافی باید در پایین ترین قسمت ممکن قرار گیرد صافی تجهیزات موتورخانه برای جریان سیال مایع یک صافی Y شکل در لوله کشی عمودی باید به طوری قرار گیرد که به منظور به دام انداختن رسوب ها قسمت جمع آوری صافی رو به جهت پایین قرار گیرد . پشنهاد می شود که در سیستم بخار برای جلو گیری از جمع شدن چگالیده در قسمت جمع آوری صافی صافی به صورت افقی قرار گیرد . صافی های Tee شکل جدا کنندهای مکش و چندین نوع از صافی ها ی جعبه دار می توانند در یک زاویه مستقیم هم جهت جریان به کار روند. صافی های Y شکل و اکثر انواع صافی های جعبه دار می توانند خود پاک کن هم باشند با اضافه کردن یک شیر بلودان و برخی تغییرات که در قسمت مش یک صافی جعبه ای انجام میشود و باز و بسته کردن شیر بلودان بدون اینکه جریان سیال قطع و قسمتهای لوله کشی از هم جدا شوند می توان صافی را تمیز کرد . صافی جعبه دار به طور معمول برروی خطوط افقی لوله به طور ی که پوشش روی آن به طرف بالا باشد .صافی تجهیزات موتورخانه صافی تجهیزات موتورخانه تمیز کردن صافی معمولا کار ساده ای است و لازم نیست که صافی کاملا از قسمت فلنجی و یا دنده ای باز شود و از روی خطوط خارج گردد فقط با باز کردن فلنج روی مش ( سبد ) صافی و خازج کردن آن به روش…
Rate this item
(1 Vote)
هزینه نگهداری از موتورخانه با سلام :آیا درباره نگهداری و هزینه های نگهداری از موتورخانه اطلاع دارید ؟ با ما مراه بمانید تا ما شمارا با آن آشنا کنیم....عوامل موثر بر قیمت نگهداری موتورخانه هزینه نگهداری از موتورخانه هزینه نگهداری و سرویس منظم موتورخانه ساختمان‌ها بر اساس تعداد واحد از ماهانه 100000 تومان در مورد آپارتمان‌های ۴ یا ۵ طبقه تا 1000000 تومان در ماه در مورد مجتمع‌های بزرگ و برج‌ها تغییرمی‌کند. با اینکه ممکن است در برخی محله‌های تهران چنین هزینه‌هایی بالا به نظر برسد، اما نکته مهم اینجاست که سرویس و بازبینی منظم موتورخانه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ایرادات احتمالی آینده‌ می‌شود و در نتیجه از هزینه‌های سربار می‌کاهد.هزینه نگهداری از موتورخانهبه همان میزان که تعداد واحدهای ساختمان در قیمت خدمت تاثیرمی‌گذارد در پیچیدگی سیستم موتورخانه و در نتیجه نوع نیروی متخصص و تعداد دفعاتی که به سرکشی نیاز هست هم موثر است. در مورد مجتمع‌های پر واحد یا برجها که سرویس‌های موتورخانه تامین‌کننده‌ آب گرم استخر یا سونا و جکوزی هم هستند، گاه نیاز است به منظور حفظ حالت بهینه کارکرد موتورخانه، بازید تا هفته‌ای دو دفعه انجام شود.عوامل موثر بر قیمت تعمیرات شوفاژکارهایی که با عنوان کلی تعمیرات شوفاژ نام برده‌می‌شوند موارد متعددی از هواگیری شوفاژ تا تعمیر موتورخانه و سرویس نگهداری موتورخانه را شامل‌می‌شوند. بنابراین با دامنه تغییرات بزرگی از نظر هزینه روبرو هستیم. هزینه متوسط 60000 تومانی به طور معمول مربوط به تنظیم مشعل موتورخانه است که تاثیر بسزایی در میزان مصرف و کارکرد بهینه کل مجموعه دارد. برای مواردی که ایراد جدیتر وجود دارد، مثلا هنگامی که با بالاتر بردن درجه‌ی آب همچنان آب گردشی ساختمان سرد است، اولین اقدام تعمیرکاران شستن مبل و فیلترهای آن با اسید است که با توجه به تعداد قطعات زیاد و زمان طولانی‌تر کار گاهی تا 200000 تومان و بعضی موارد بیشتر، هزینه‌می‌شود.معمولا سرکشی متناوب و به موقع به این گونه سیستم‌ها یا همان نگهداری و سرویس، جلوی بسیاری از هزینه‌های تعمیراتی گران‌تر و پر دردسرتر را می‌گیرد. به همین منظور متخصصان تاسیسات همیشه پیشنهاد می‌کنند که مجتمع‌های ساختمانی با یک مجموعه یا فرد فنی قرارداد ببندند تا هم سرویس همیشگی و منظم انجام‌شود و هم به هنگام پیداشدن ایرادی جدی سریعتر به نتیجه برسند. در ضمن وقتی قرارداد طولانی‌ مدت باشد هم هزینه پایین‌تر می‌آید هم اینکه به دلیل راندمان خوب موتورخانه، هزینه سوخت مصرفی هم کاهش می‌یابد.هزینه نگهداری از موتورخانهبازار نگهداری و تعمیرات تاسیسات در ایران ، بازار بزرگ و البته سردرگمی محسوب می شود . خود نگارنده این متون در بدو بازگشت از تحصیلات خارج از کشور از بد قولی و همچنین هزینه گزاف و غیر منطقی خدمات تاسیسات شوکه شدم آنجا که تعمبر کاری پس از چند بار قول دادن و عدم وفا به تعهد و برای کاری نصف روز هزینه بسیار زیادی را تحمیل نمود و البته همین اتفاق، انگیزه مهمی برای تاسیس شرکت تاسیساتی سرو انرژی بوجود آورد تا با شعار خوش قولی ، تعهد و تخصص روش متفاوتی در بازار تاسیسات پیگیری نماید. بر همین اساس بیشتر سوال مدیران برجها و ساختمانهای بلند مرتبه از نگارنده…
Rate this item
(1 Vote)
وقتی سیستم گرمایش “گرم نمیکند”، رفع عیب آن هم هنر است و هم علم.فرض کنیم شما در خصوص هواگیری سیستم هر کاری از دستتان برمی آمده انجام داده اید.همچنین منبع انبساط را هم برای اطمینان ار عدم گرفتگی بررسی کرده اید،ولی مشکل هنوز باقی است.“گرم نکردن” یک سیستم گرمایش آبی اغلب نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی است.در چنین موردی سوال کلیدی که باید از مشتری پرسید این است:”آیا سرد شدن سیستم ناگهان اتفاق افتاده یا به تدریج؟”پاسخ این سوال این سوال در رفع مشکل بسیار مهم است.
Friday, 29 September 2017 06:00

طرز کار موتورخانه

Written by

 طرز کار موتورخانه

موتورخانه بخشی از ساختمان است كه به عنوان قلب سیستم تهویه مطبوع یا حرارت مركزی مورد استفاده قرار می گیرد  طرز کار موتورخانه   لذا پرداختن به  موتور خانه به عنوان موتور محرکه و قلب این شریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور قطع موتورخانه ی هر ساختمان مهم ترین

بخش تاسیسات مکانیکی آن ساختمان به عنوان کنترل کننده سیستم های گرمایشی، سرمایشی و وسایل و تجهیزات الکتریکی ساختمان است که ممکن است در زیر زمین یا اتاقی خارج از ساختمان بنا شود و اصلی ترین تجهیزات تاسیساتی مانند دیگ و مشعل، منابع ذخیره، منابع کویلی و مبدل

های حرارتی، پمپ ها، مخازن تحت فشار، چیلر، بویلر، لوله ها، برج خنك كن و .. را در خود جای داده است.

 طرز کار موتورخانه

 طرز کار موتورخانه
طرز کار موتورخانه


برای سیستم های تولید بخار (در نیروگاه ها ، بیمارستان ها ، هتل ها و ..) نیز موتورخانه تعبیه می شود که به آن موتورخانه بخار گفته می شود.

طراحی این فضا به علت تجهیزات و وسایلی که در آن قرار می گیرد بسیار مهم است  طرز کار موتورخانه  و باید نکاتی را در طراحی آن مورد توجه قرار داد.

مزایای کلی استفاده از موتورخانه عبارتند از:

1-هزینه اولیه ی پایین تر

2- هزینه ی دوره ای کمتر

3- بازده انرژی بیشتر

4- رزرو حرارتی در گرمایش، تهیه آبگرم و سرمایش

5- شرایط مطلوب و آسایش بالا در سرمایش

6- امکان بهبود شرایط کلی ساختمان مانند فشار آب کلی

7- امکان تصفیه مجدد و بهداشتی سازی آب شرب

8- امکان جدا سازی آب شرب و آب بهداشتی در ساختمان هایی که دست رسی به قنات یا چاه دارند و بسیاری مزایای دیگر

 طرز کار موتورخانه

Rate this item
(0 votes)
منبع دوجداره موتورخانه منبع دوجداره برای تولید آبگرم مصرفی در موتور خانه ها بکار می رود براساس انتقال حرارت (جابجایی)که صورتی ازانتقال انرژی بین سطح جامد جداره منبع و آب موجود درمجاورت آن است ایجاد می شود.اصول کارکردمنبع دوجداره:منبع دوجداره ازدوعدسی محدب وبدنه ازدواستوانه تو در تو تشکیل شده است وآب سرد وارد جداره اول منبع شده وآبگرم دیگ شوفاژواردجداره دوم منبع می گردد وبراثرانتقال حرارت بین جداره اول و دوم ،آب درون جداره اول تبدیل به آب گرم مصرفی شده و آب درون جداره دوم گرمای خود را مقداری ازدست داده وراهی دیگ شوفاژ می شود. منبع دوجداره موتورخانه کاربردمنبع دوجداره:تهیه آبگرم بهداشتی منازل وکارخانجات برحسب ضرورت وبرمبنای مقدار نیازبه آبگرم تولید وعرضه می شود.منبع دوجداره امنبع ازبهترین ومرغوبترین ورقهای گالوانیزه گرم ایرانی تولید می گرددو قبل ازتولیدمحصول ابتدا کلیه ورق ها ازطریق مسئول کنترل کیفی بخش مربوطه بازرسی وبعد ازاتمام بازرسی اولیه اپراتور شروع به جوشکاری می کند بعدازاتمام جوشکاری هرمنبع با فشار6 بار تست شده وبعدازتست با تایید مسئول کنترل کیفی به دست مشتریان محترم می رسد.منبع دوجداره براساس درخواست مشتری بنا به ظرفیت وضخامت جداره های داخلی وخارجی ساخته می شود.جنس منبع دوجداره:جنس منبع دوجداره از ورقst-37 فولاد مبارکه با آبکاری گالوانیزه گرم می باشد. منبع دوجداره موتورخانه ضخامت ورقهای منبع دوجداره:ضخامت ورقها برای جداره اول وعدسی ها ازورقهای 4-5-6 میلیمتر وبرای جداره دوم از ورقهای 2- 2.5-3 میلیمتر طبق سفارش ساخته می شود. بدلیل فشاربیشتردر جداره اول ضخامت آن بیشترازجداره دوم می باشد چون داخل جداره اول فشار آب شهر است فشار آب شهر معمولا 3 بار می باشد. منبع دوجداره موتورخانه برای بدست آوردن ظرفیت منبع دوجداره مورد نیاز با در نظر گرفتن تعدادواحدها ،نوع کاربری،ضریب تقاضا وضریب همزمانی مصرف برای هرواحد بین 100 الی 200 لیتر ظرفیت منبع دوجداره درنظر می گیریم و ظرفیتهای منبع دوجداره از 200 لیتری تا 1500 لیتری می باشد.راهنمای خرید منبع دوجداره:زمان سفارش خرید منبع دوجداره، نسبت به قطرمنبع وابعاد منبع و امکان عبور از درب موتورخانه و فضای ابعادی مناسب جهت نصب و بهره برداری توجه کافی داشته باشید. موتورخانه درصورتی که منبع دوجداره با ابعاد دیگری مورد نیاز باشد ابعاد آنرا قبل از سفارش تعیین نمایید و برای انتخاب ابعاد و اندازه ها به کاتولوگ مراجعه شود. منبع دوجداره موتورخانه
Page 1 of 5
تکنوفن